Laos – Viikonloppu Vang Viengissä

”We have to run, the minibus is already waiting”, huusin polkiessani majoituksen porteista sisään.

Jo 3 päivänä Laosissa olin ystävystynyt 3 australialaisen tytön kanssa jo niin hyvin, että päätimme lähteä viikonlopuksi reissuun. Meillä oli pitkä viikonloppu maanantaina olevan pyhäpäivän takia, joten oli juuri sopivasti aikaa lähteä tutustumaan enemmän Laosiin. Lähdettiin perjantaina töistä vähän ajoissa keritäksemme meille järjestettyyn kyytiin. Laukut olin onneksi pakannut jo edellisenä iltana ja ainoaksi tehtäväksi töiden jälkeen jäi vaatteiden vaihto. Siinä kiireen vauhdissa unohtui jopa uhkaavasti alkava flunssa.

Pyörä parkkiin ja juosten huoneeseen. Nopea vaatteiden vaihto, laukku olalle ja menoksi. Taas oli uuden seikkailun aika.

Tiesin, että edessä oli 3-4 tunnin matka ja olin jo muodostanut kauhukuvia tulikuumasta bussista. Onnekseni kyseessä olikin ilmastoitu minibussi ja pääsin istumaan ystävieni viereen.

Flunssan pahentuessa mietin, että olisi pitänyt kuunnella äitiä… En normaalisti koskaan tule kipeäksi reissussa, joten en myöskään varautunut millään muulla kuin 400 buranalla. Äiti käski pakata vaikka mitä lääkkeitä mukaan. Olisi pitänyt. Nimittäin yhden helteisen rengasrikon sekä 4 tunnin pomppuisen bussimatkan jälkeen olo oli ihan kamala.

Maisemat Vang Viengissä oli upeat. Tämä on ihana pieni kaupunki vihreiden vuoristojen keskellä.

Otettiin reput selkään ja käveltiin muutama minuutti hotellille. Aulasta avain ja portaita ylös. Ylös kolmanteen kerrokseen ja nyt ymmärsin miksi paikan nimi oli Nice View hotel. Huoneemme oven ulkopuolella oli terassi, josta aukesi kauniit näkymät vuorille. Tavarat huoneeseen, vaatteiden vaihto, burana naamaan ja syömään. Onnekseni ravintolassa myytiin kuumaa vettä inkiväärillä. Heti alkoi olo helpottamaan.

Ruoan jälkeen mentiin hetkeksi lepäämään hotellille ja illalla käytiin yksillä muutaman muun vapaaehtoisen kanssa. Nyt he jatkoivat reissua heidän vapaaehtoistöiden loputtua.

Kiersimme myös pikaisesti Laosissa suosittua Night Markettia.

Tubing

Seuraavana päivänä lähdimme joki kelluntaan. Tuk tuk haki meidät hotellilta, napattiin vielä pari muuta tyyppiä kyytiin ja suuntasimme joelle. (vinkkinä, kannattaa ostaa vedenpitävä kassi ennen kelluntaa. Niitä myydään ympäri kaupunkia ja oli ihan paras ostos.) Traktorin sisäkumia muistuttavat renkaat otettiin pois kyydistä ja aloitettiin kellunta. Meidän mukana oli opas kuka näytti mihin mennä.

Tällä parin tunnin reissulla on rusketurajat ja pieni hiprakka taattu. Tää oli ehdottomasti yksi reissun kohokohdista ja mahtava keino tavata uusia ihmisiä.

Ennen kellunta oli kaupungin suosituin aktiviteetti. Joen varrella oli yli 10 baaria, joista ostaa juoma tai kaksi sekä hyppiä tasanteilta ja vaijereilta jokeen.

Vuonna 2010 suurin osa baareista suljettiin ja vain kaksi jäi toimintaan. Syynä oli turistien liika juominen ja siitä johtuvat kuolema tapaukset. Edelleen joka baarilla tarjotaan ilmaiset shotit ja on tasanteita miltä hyppiä. Baareja ja ihmisiä on vaan huomattavasti vähemmän.

En tiedä paransiko joki vesi flunssan hetkellisesti vai oliko se se rommi drinkissäni, mutta iltapäivällä olin varma, että olin terve. Illalla kuitenkin todellisuus iski. Seuraavan päivän ihanista laguuni suunnitelmista huolimatta jouduin myöntämään, että olen kipeä ja on pakko levätä.

Aamulla mentiin meidän vakio aamupala paikaksi muodostuneeseen ravintolaan ja otin kunnon flunssan parannus aamupalan. Sen jälkeen torilta inkivääriä mukaan ja takaisin sänkyyn. Sanoin tytöille heipat ja vaivuin uneen.

Loppu ajan nautin hyvistä smoothiesta aamupalaksi ja parantavista nuudelikeitoista ruoaksi kunnes tulikin aika palata takaisin ”kotiin”.